onsdag 23 juni 2010

En märklig svärm



Här är en märklig historia om vad som kan hända med ett bisamhälle. Ursprungsdrottningen i detta samhälle, No I, flyttades till en ny kupa med yngelramar plus honung och pollenramar. Detta gjordes den 29 maj. Hennes samhälle hade nämligen många svärmceller som därefter klämdes med undantag av två stycken, som de fick dra upp själva.

Den avbildad svärmen gick sedan den 11 juni i mulet och inte speciellt varmt väder och den satte sig så högt att jag lät den vara ifred p.g.a. åtföljande regn och stark blåst. Ändå satt den kvar den 12 juni och den 13 juni tog jag bilden. Fortfarande på samma ställe! Senare den 13 juni flyttade den, delvis, till ett slånsnår, medan de flesta i svärmen flög hem igen ( bild 2 ). En halvtimme senare, var denna slånsnårsvärm helt borta!  Även denna flög hem. De var nog hungriga efter regn och rusk.

Men den 15 juni hade den tagit hand om denna kupa, som är märkt VI och där finns de fortfarande, där jag ska märka drottningen den 24 juni. Senare samma dag, den 15 juni, tryckte jag 7 färdiga svärmceller i Samhälle I och lämnade en enda eftersom det sannolikt fanns minst en ungdrottning i samhället eftersom jag hittade även två celler med utkrupna toppar. Idag den 22 juni är det jättedrag i samhället och gott om honung, som delvis är täckt i översta halvSvea-lådorna.

Alltså, detta samhälle gav vid skattningen den 6 juni 28 kilo rapshonung. Därutöver har dess ursprungsdrottning flyttats och skapat nytt samhälle plus att jag alltså fått svärmen inslagen utan att behöva arbeta för det alls.

Text och bilder: J. Sundström

Inga kommentarer: