måndag 5 juli 2010

Biodling i Vitryssland 1

Jag har nyligen varit på tjänsteresa till Vitrysslands vackra huvudstad Minsk. 3 juli är landets självständighetsdag och då finns det gott om parader, utställningar, festligheter och konsert. I Yanka Kupala Park i centrala Minsk träffade jag några av landets biodlare som hade kommit för att visa upp sina produkter och för att informera om biodling.

Jag träffade Vladimir Kamenkov som är ordförande i landets biodlarförening, Club Belarusian Bees. Han är en mycket entusiastisk och trevlig man som gör bra reklam för branschen. Han har själv 44 års erfarenhet bakom sig och har skrivit 5 böcker och många artiklar. Föreningen grundades 1965 och Vladimir berättade att det finns idag cirka 15 000 aktiva biodlare och cirka 215 000 samhällen i landet. Långt ifrån alla biodlare är medlemmar i föreningen men den har en stark verksamhet och driver biodlingsfrågor nationellt. Det finns 3 kategorier bland biodlare: de som tillhör den offentliga sektorn, privata företagare och sedan hobbybiodlare. Föreningen ordnar utställningar, seminarier, konferenser och utbildningar för sina medlemmar varje år och . Du kan läsa mer om alla aktiviteter på deras webbplats (lätt att översätta med Google Translate).

Precis som i Sverige har de svårt att locka nya unga medlemmar och försöker med olika kampanjer. Varroa finns förstås i landet men enligt Vladimir är det inte ett stort problem idag.

Självständighetsdagen var ju ett utmärkt tillfälle för biodlarna att visa upp sig och jag träffade flera intressanta utställare som jag berättar mer om senare.

Inga kommentarer: