tisdag 21 april 2020

Medlemsbrev, våren 2020

Bigården under mer normala omständigheter
I skrivande stund med Corona i vårt samhälle måste vi anpassa våra träffar till rådande omständigheter. MEN … vi ska göra allt för att våra träffar blir som vanligt och som de alltid har varit. Vi vill från föreningens sida påpeka att vi självklart följer de riktlinjer och de rekommendationer från myndigheterna gällande Corona läget i vårt samhälle. Det är också självklart att vi inte på något sätt kan “förbjuda” våra medlemmar att komma till våra samlingar. All närvaro sker på eget ansvar. 

Vi startar våra träffar söndagen den 19. april kl. 13.30. på bigården där vi har uppstart av säsongen. Vi kommer gå igenom samtliga bisamhällen på bigården samt visningskupan. Vi passar också på att försöka fastställa agendan på våra kommande samlingar. I fortsättningen kommer vi ha samlingar varannan söndag precis som vi alltid gjort. 

Vi har påbörjat ett projekt med att bygga ett trinettkök i klubbrummet samt en förbränningstoa på baksidan av den samma. Det projektet leds av Erik Olsson och Jan-Olov Viklund. På styrelsemötet den 7 april beslöt vi att avvakta med inköp av förbränningstoalett tills vi har lite bättre kontroll på situationen med tanke på Coronavirus så att vi inte överskrider budgeten. 

Styrelsen har också beslutat att köpa Jalles ångpanna till vaxsmältning. Ångpannan vi har har sett sina bästa dagar och är bristfällig på några punkter. Vi konstaterade att Jalles ångpanna var bättre än vår samt att priset var överkomligt. 

Under säsongen kommer vi se över och piffa upp våra blomrabatter så att vi har fina och bivänliga blommor på vår bigård. Vi ska också försöka se över vaxsmältningsplatsen och försöka göra om den så att vi får lite bättre arbetssituation där. 

Vi har planerat och budgeterat för två kurser i år, Nybörjarkursen, samt “mitt andra år som biodlare”, men den sistnämnda måste vi tyvärr stryka pga för få anmälda deltagare. Vi lägger fokus på nybörjarkursen som vi är tvungna att hålla i två grupper med max 6 stycken deltagare per grupp. Den ena gruppen har teoretisk genomgång medan den andra gruppen har praktiska övningar och uppgifter. Kursen kommer att ledas av Erik och Henrik. 

Bipaviljongen kommer att ses över för att skapa lite mer ordning och reda i den. Vi har haft tråkigheter där det har skett lite stölder av våra medlemmars material i källaren och därför har styrelsen beslutat att sätta ett lås på dörren till densamma. Koden till låset har berörda medlemmar samt styrelsen. Föreningen kommer under inga omständigheter att acceptera stölder och otillbörligt användande av andras egendom. 

Vill påminna om att slungrummet kan bokas precis på samma sätt som tidigare och vill påminna om vikten att det sköts och hålls rent för allas trevnad. Vi hanterar livsmedel i det rummet och därför är det viktigt att vara väldigt noga med rengöringen. Koden kan fås av de ansvariga ( Henrik Haglund och Muhamed Tatarevic) när man har gjort en bokning. Det kommer finnas tydliga skötselinstruktioner uppsatta i slungrummet samt i en pärm i klubbrummet. 

Det kommer att finnas en idélåda i klubbhuset där medlemmar kan lämna idéer på aktiviteter i bigården samt önskemål och förslag till styrelsen. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det finns en hel del att göra i bigården och för att lyckas med det måste vi hjälpas åt. Vi kommer att göra en lista på de saker som behövs göras i bigården så att ni har möjlighet att hjälpa till. 

Ordförande 
Muhamed Tatarevic

Inga kommentarer: