torsdag 7 september 2017

Integrationsprojekt på bigården

Kalmarbygdens biodlare har haft besök av två grupper av asylsökande flyktingar som kom till vår bigård. Tanken med detta lilla projekt är att de under sin asylprocess ska integreras i samhället medans de lär sig svenska hos Studiefrämjandet. Innan jag gick in i detta projekt så tog jag mig en riktig funderare, klara jag av detta, hur är deras språkkunskaper, behövs fler biodlare som backup? Till slut tog jag uppdraget, detta ångrade jag inte. Trots lite språkförbistringar så är jag mer än nöjd.

Kursen handlar om bin och biodling, vad som finns runt våran bigård (växtlighet). Vi kollade vilket pollen bina flög hem med, hur vi sköter våra bin på bigården, vilka individer finns i en bikupa, hur honung blir till samt besök av föreningens informationsbigård. Deltagarna som varit med (10st/grupp) fick smaka honung från området, flytande och den fasta honungen från min skälbykupa. Många fastnade för den flytande honungen. Det bjöds på kaffe och kaka för dem som ville ha.

Två träffar till är inplanerade och är det någon som är intresserad av att deltaga så hör av er till mig Henrik, tel. 076-0103629.

Foto och text: Henrik Haglund

Inga kommentarer: