- Vi har rutiner och tar stickprover på varje leverans och testar även smak och lukt. På våra lokaldepåer och regiondepåer informerar vi ständigt om hur viktigt det är med provtagning. Det är oerhört synd att förfalskningar dyker upp men det är ett hälsotecken att det upptäcktes innan det kom ut i handeln. Det ska inte vara lönsamt att fuska.
Nina Gazi på Dagab är ansvarig för honungsinköpen på Axfood.
- Eftersom svensk honung är en bristvara så är det klart att det finns en risk att fusket ökar. Vi hanterar det genom att ha långvariga relationer med våra svenska odlare och gör slumpmässiga kontroller på vårt eget märke Garant. Vi förutsätter att honungen vi köper från våra underleverantörer är den som vi avtalat om. Om det dyker upp misstanke om fusk, testar vi alltid och skulle det då påvisas att det är falsk honung så återkallar vi produkten. Står det svensk honung på burken så ska det vara det. Vi vill ha så mycket inhemsk honung som möjligt i butikerna men det är en utmaning att köpa in från många små leverantörer.
Det finns ingen enkel lösning på problemet med fuskhonung men viktiga åtgärder är att öka på svensk honungsproduktion, effektiv marknadsföring, kompetensutveckling för biodlare och bra information till kunder om varför man bör köpa svensk honung.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar