onsdag 7 juni 2017

Allergi och biodling - en svår kombination!


Jag (Alastair Creelman) har skrivit denna hemsida sedan 2009 och har varit både ordförande och sekreterare i Kalmarbygdens biodlarförening men nu måste jag avveckla min biodling. Anledningen är allergi. Jag upptäckte redan för 8 år sedan att jag var allergisk mot bistick och efter ett par besök på sjukhuset fick jag möljighet att gå genom en desensibiliserings-behandling. Det betyder att man får regelbundna sprutor med bigift under kontrollerade former för att skapa en resistens.

Behandlingen tog ungefär tre år och sedan tog jag ett stick för att se om jag hade blivit immun. Det gick bra, jag fick en vanlig reaktion bara, och jag trodde att faran var över. Men i somras fick jag ett stick som framkallade en kraftig reaktion och ytterligare ett hastigt besök på sjukhuset. Det känns lite pinsamt när doktorn frågar hur jag blev stucken och jag säger att jag är biodlare! I alla fall insåg jag att allergin är kvar och allt pekar på att jag borde sluta med biodling.

Nu har jag lämnat över mina två kupor till föreningen och en av de har fått en FlowHive skattlåda längst uppe. Just det samhället är mycket starkt och jag tror att de kommer att fylla vår FlowHive-låda med honung ganska snart! Men det känns riktigt konstigt att komma till bigården och inse att jag inte behöver kolla mina kupor.

Jag fortsätter att skriva denna blogg och är kvar som sekreterare till årsmötet men jag inser att mina dagar som biodlare är räknade. Jag känner flera som har behövt sluta på grund av allergi så mitt problem är inte alls ovanligt. Jag fortsätter att rapportera om biodling, fast på lite avstånd!

Inga kommentarer: