onsdag 2 december 2015

Ny ordförande - Fredrik Thunberg

Kalmarbygdens Biodlare har en ny ordförande, Fredrik Thunberg. Här kommer en kort intervju med honom.

Lite bakgrund om dig?
Jag bor utanför Rockneby på en gård som heter Prästtorp, född och uppvuxen i Förlösa. Jag arbetar som hjälpmedelskonsulent och i grunden är jag leg. sjukgymnast efter tre år i Umeå.

Bakgrund inom biodling?
Min relation till biodling är främst igenom Sven Engman som bor på gatan där jag växte upp. Länge gick jag och tänkte att en dag så ska jag nog skaffa bin, det verkade intressant och binas viktiga roll i naturen ville jag också vara en del av. Men jag tänkte att det där får jag ta tag i sen. Men så en dag såg jag en film som hade budskapet att skjut inte upp saker som du vill göra om det inte är befogat, ta tag i det. Så jag knackade på hos Sven och tänkte be honom berätta lite mer och då visade det sig att han behövde avveckla sin biodling med hänsyn till ålder och därefter gick det fort. Jag flyttade bina i augusti 2014 till min bigård och på den vägen är det.

Tankar om föreningen och hur den kan utvecklas?
Som biodlare har jag mycket kvar att lära och göra men det jag upplever att föreningen behöver är framför allt struktur, erfarna biodlare finns i föreningen och fyller en ovärderlig funktion, jag kan bidra på annat sätt. Jag tycker även att det vore väldigt roligt om kursdeltagarna som går första respektive andra sommaren som biodlare kunde känna att även de är en del i föreningen och delta i
diskussionerna på söndagarna.

Vad är det roligaste med biodling?
Det roligaste med biodling är för mig bina, deras samhälle och funktion. Att dessa små djur har kapaciteten att styra upp så pass många individer och få dem att dra åt samma håll är otroligt fascinerande. Sen upplever jag att naturens växlingar kommer närmre mig när jag tänker på årstidernas växlingar, hur väder och vind spelar in för binas möjligheter.

Lycka till med din nya roll Fredrik och vi ses på bigården till våren!

Inga kommentarer: